Новини

Приятель Джона Леннона й Ігоря Стравінського знову збирається до Луцька

Видатний британський режисер Тоні Палмер привітав дирекцію Волинської обласної філармонії з різдвяними святами і надіслав свої пропозиції до програми ХVІ музичного фестивалю «Стравінський та Україна», який відбудеться на Волині 1-13 жовтня цього року.

Розповідає художній керівник фестивалю журналіст Василь Ворон.

На початку вісімдесятих, працюючи у редакції обласної молодіжної газети, із болгарського видання «ЛиК» довідався: британський режисер Тоні Палмер зніматиме фільм про Ігоря Стравінського. В управлінні культури облвиконкому сподівалися візиту режисера, бо незадовго до цього місцевому філіалові музичної школи в Устилузі передали будинок, де жив і працював композитор. Але у «райський куточок для творчості» Стравінського на Волині режисер не потрапив…

Згодом зі сторінок журналу «ЛиК» довідався про про семигодинну прем’єру фільму Тоні Палмера про Вагнера у Лондоні, але загадкова доля документального фільму про Ігоря Стравінського не давала мені спокою.

Із рецензії на новий фільм Тоні Палмера «Свідчення» про композитора Шостаковича у канадському українському виданні довідався: вперше у західному кінематографі британський режисер порушив питання про трагічну долю українських кобзарів, що стали жертвами сталінських репресій! Звісно, відтоді мріяв побачити ці фільми у програмі фестивалю музики Стравінського!

Наша зустріч з Тоні Палмером відбулася лише 2008 року, коли ми (директор Волинської філармонії Сергій Єфіменко, мистецтвознавець Богдан Ворон і перекладач Олександр Бєляков) організували прем’єру повної авторської версії фільму Тоні Палмера про Ігоря Стравінського, відмінну від тієї, яку змайстрували для показу в СРСР з благословення голови Спілки композиторів Ряданського Союзу Тихона Хреннікова.

Як розповів лучанам сам Тоні Палмер, відеозапис скороченої наполовину і перемонтованої стрічки знайомий дипломат привіз йому з Москви уже після відзначення століття від дня народження композитора.

«Щоб отримати дозвіл на зйомки в СРСР, – пригадує Тоні Палмер, – я мусив надати копію фільму Хреннікову. У результаті мій фільм був повністю перероблений: увесь російський матеріал вирізаний, а залишився лише зроблений на Заході, як відзнятий, так і архівний. Ось чому Хренніков так швидко погодився на зйомки фільму; він відчайдушно намагався дістати західні архівні матеріали, до яких у нього не було доступу».

Перша зустріч волинян із видатним режисером відбулася за посередництвом Британської ради в Україні. Мистецтвознавець Богдан Ворон з допомогою електронної пошти залагодив усі формальності, і ми отримали копію фільму «Одного разу на кордоні», Тетяна Судима переклала понад 120 сторінок сценарію українською, а Володимир Клименко своїм чудовим голосом начитав текст на виробничо-технічній базі Волинського телебачення.

Після прем’єри кілька десятків копій фільму блискавично розійшлися, інші меломани отримали фільм за посередництвом Британської ради у Києві згодом.

А вже згадуваний художній фільм Тоні Палмера про композитора Шостаковича «Свідчення» (1987) радянське посольство у Великій Британії намагалося заборонити для показу на Лондонському кінофестивалі!

Обидва фільми Тоні Палмера у програмі ІХ музичного фестивалю склалися у супутній захід «Ігор Стравінський та Дмитро Шостакович: митець – влада – свобода». Володимир Клименко продублював і фільм «Тестімоні» з притаманним йому хистом, а мистецтвознавець Богдан Ворон на замовлення дирекції фестивалю переклав з англійської спогади режисера про роботу над фільмами, зробив дизайн і верстку спеціального буклету «Фільми Тоні Палмера у програмі музичного фестивалю «Стравінський та Україна», який можна побачити в експозиції музею-садиби композитора в Устилузі.

Намір Тоні Палмера зняти епілог до стрічки «Одного разу на кордоні» в Устилузі спонукав внести пропозицію щодо реставрації будинку, де жив і працював Ігор Стравінський в Устилузі до Угоди щодо регіонального розвитку Волинської області між КМУ та обласною радою на 2010-2014 роки. Спотворена пам’ятка історії національного значення «служила нашій ганьбі» (Леся Українка), ми ж прагнули знову побачити «Стару мизу» – будинок, який композитор збудував «за власним планом».

Тоні Палмер був задоволений результатами реставраційних робіт, оновленою експозицію музею композитора. У програмі «Такти і факти» ми з Олександром Бєляковим презентували монографію американського професора Тіббетса про фільми Тоні Палмера. У програмі ХІІІ музичного фестивалю «Стравінський та Україна» (1-14 жовтня 2016 року) показали програму документальних фільмів британського режисера під назвою: «Від Стравінського до «Бітлз»: музика ХХ століття у фільмах Тоні Палмера». Він надіслав декілька фільмів та сценарних планів, що були перекладені колегами Ірини Біскуб з кафедри прикладної лінгвістики університету імені Лесі Українки і дубльовані на виробничо-технічній базі Волинського телебачення під керівництвом звукорежисера Тараса Сватули.

На початку візиту у Люблінській філармонії ми організували показ фільму про Сергія Рахманінова, а завершила програму візиту 4 жовтня у Замості світова прем’єра його документального фільму «Бітлз» і Друга світова війна». Перед початком твори «Бітлз» виконував Симфонічний оркестр імені Кароля Намисловського.

Після подорожі Тоні Палмер розмістив фоторепортаж Олександра Більчука про музей-садибу Ігоря Стравінського в Устилузі на британському сайті композитора, що зібрав силу-силенну відгуків з різних частин земної кулі. 175 користувачів поширили його повідомлення, а про якість цього джерела інформації свідчить число відвідувань сайту – 514 839!

До зустрічі в Устилузі завдання своєї «спеціальної місії» Тоні Палмер не розголошував, але і цього разу Володимир Вдовенко взяв на себе витрати, пов’язані з перельотом з Лондона до Львова і з Києва до Лондона. Принагідно Богдан Ворон організував лекції Тоні Палмера для слухачів магістерської програми з журналістики в Українському католицькому університеті, а Ірина Біскуб – для студентів університету імені Лесі Українки.

Заключним акордом ХІІІ музичного фестивалю «Стравінський та Україна» став показ документального фільму Тоні Палмера про Сергія Рахманінова. Український переклад сценарію зробили колеги пані Ірини Біскуб із кафедри прикладної лінгвістики університету, а закадровий текст озвучив Олександр Бєляков під керівництвом звукорежисера Тараса Сватули.

Тоні Палмер передав у дарунок музею-садибі Ігоря Стравінського в Устилузі гарно оправлені дві авторські партитури з музикою до балету «Весна священна», що народжувалася в Устилузі, документальний фільм Марка Капальбо «Стравінський у Голлівуді», фото про британську постановку «Царя Едіпа», повне зібрання творів Ігоря Стравінського у грамзапису (реліз фірми «Соні класікл» 2015 року).

Під час ХV музичного фестивалю заходи за участю нашого британського гостя відбувалися в університеті імені Лесі Українки, «Промені», Палаці культури міста Луцька. Ми презентували – вперше в Україні – колекцію фільмів Тоні Палмера про видатного британського композитора Бенджамена Бріттена за участю нашого славного камерного ансамблю «Київські солісти». Наші меломани захоплювалися музикою Бенджамена Бріттена, натомість в Устилузі піаніст Євген Громов та композитор Віталій Годзяцький відкрили нашому гостю і присутнім «Київський авангард 60-х: школу Бориса Лятошинського».

Були й інші відкриття: мистецтвознавець Богдан Ворон організував для Тоні Палмера екскурсію до Музею сучасного українського мистецтва Корсаків, Володимир Павлік показав садибу-майстерню скульптора Миколи Голованя, Зоя Навроцька презентувала роботи Олександра Дишка у художньому відділі обласного краєзнавчого музею. Під час подорожі у «райський куточок для творчості», який допоміг організувати Володимир Вдовенко, відвідали меморіальний музей В’ячеслава Липинського у Затурцях. А високу напругу спілкування, як і 10 років тому, забезпечував чудовий перекладач Олександр Бєляков.

Усе побачене викликало щире захоплення нашого гостя і бажання надалі співпрацювати з дирекцією фестивалю «Стравінський і Україна». Відкривати Україну набагато цікавіше, ніж спадщину Стравінського.

На фото: Тоні Палмер (другий справа) на екскурсії в садибі-майстерні луцького скульптора Миколи Голованя (жовтень 2018 р.)